tiistai 30. heinäkuuta 2013

Kirjoille Espanjaan vai porukoille?

Hei te ulkomaille muuttaneet tai vaihtoon lähteneet, tarvitsisin apuanne!



Keskustelin tänään ystäväni kanssa siitä, että kannattaako meidän (hänkin on lähdössä siis Madridiin) tehdä muutosilmoitus Maistraattiin Espanjaan muutostamme vai kannattaako vaan pistää itsensä kirjoille porukoiden luokse?


Kiinnostaisi tietää, että vaikuttaako Espanjaan muuttaminen mitenkään matkavakuutukseen? Voiko matkavakuutuksen Espanjaan edes saada, jos on siellä kirjoilla?

Pitäisi myös selvittää, että saanko asumistukea kokonaisesti vai vaikuttaako porukoiden tulot, vaikka olenkin kirjoilla porukoilla, jos kuitenkin opiskelen Espanjassa?

Olisi myös erittäin hyödyllistä tietää, vaikuttaako vuoden asuminen ulkomailla tulevaisuudessa esim. sosiaalietuuksiin tai kaupungin kämppiin hakiessa (kuulemma joutuu "jonon hännille"[?])?



Mitä te olette tehneet ulkomaille tilapäisesti muuttaessa?

Niin kuin huomaatte, olen aivan ulapalla asiasta ja alankin tässä selvittelemään asioiden vaikutusta toisiinsa. Ensi töikseni päätin kuitenkin tiedustella teiltä lukijat, jos teillä olisi tietoa omien kokemuksien perusteella !

8 kommenttia:

  1. En tiedä, mutta mulla ei ole osoitetta suomessa ollenkaan. En tiedä miten vaikuttaa kaupungin vuokra-asutojen jonoihin, mutta veikkauksen pelejä ei saa pelata netistä käsin enää. ;-)

    Sellaisen väliaikaisen muuttoilmoituksen tekeminen ulkomaille onnistuu ainakin puoleksi vuodeksi. Pidemmästä en tiedä. Kannattaa kysellä maistraatin suunnalta. Tuo kannattaa selvittää, koska Kelahan varmasti, ja ihan varmasti rankaisee sua jos se saa tietää sun osoitteen olevan sama kuin vanhempien.

    VastaaPoista
  2. Kelan kannalta tuntuu selvältä, että osoitteen muutoksen tekisi ulkomailla, koska silloni myös tuet on täydet, niin kuin kuuluisivatkin olla.

    MUTTA. Mitä hittoa sitten ton matkavakuutuksen kanssa... Sittenhän pitäs ottaa sellanen _yhdenjaksoisesti_ vuoden (ja ne maksaa 450e :) ) voimassa oleva.. Kun ajatus oli ottaa normi matkavakuutus ilman lisäkuukausia (eli on voimassa yhdenjaksoisesti 3kk ja satakertaa halvempi. Olen siis tulossa käymään Suomessa juuri 3kk välein, niin toi ois sen takia ideana myös).

    Blaa onpas hankalaa..

    VastaaPoista
  3. Moi.

    Mä olen asunut jonkin verran ulkomailla (puol vuotta just Madridissa tekemättä mitään ja 2v Kaliforniassa "opiskelmassa"). Siirsin molemmilla kerroilla kirjat ulkomaille, ilman sen kummempaa asiaan syventymistä. Espanjassa oot periaatteessa EU:n kansalaisena oikeutettu ainakin terveydenhuoltoon. En siis tutkinut tätä asiaa mitenkään, joku siitä sano mulle ja uskoin. Kannattaa vaan hankkia eurooppalaisen sairasvakuutuskortti kelasta, ni kyllä sillä hoitoa saa. Ellet siis haluu jotain spesiaalimpaa yksityishoitoa. Mulle ei siellä käynyt mitään, paitsi juoksin kerran kännissä seinää päin (tällaseen kannattaa varautua siellä Madridissa, suomalaisviinapää nimittäin alkaa olee aamu kasilta aivan liian seipäässä kun bileet siirtyy jatkoille ja pitää kävellä alamäkeä koroilla vieressä tukeva betoniaita ;) ). Se kortti on sellanen lila ja vastaa ilmeisesti meiän kelakorttia. Ikinä en oo sitä tarvinnut mutta se on ollu mun vakuutus eu matkoilla. Jenkkeihin menin siis virallisen tiedon mukaan opiskelemaan ja sinnekin siirsin kirjat, koska olin muuttamassa sillosen ymmärrykseni mukaan sinne for good. Pelasin koulun korisjengissä, eli vakuutukset oli hommattava sieltä käsin. Ylipäätään kannattaa miettiä sitä matkavakuutusta ainoana vakuutuksena. Ne on sen verran ovelia kettuja, että jos tarviit sitä vakuutusta siellä, niin ne nopeesti keksii sen että se sun oleskelu siellä ei ole lomaa vaan pidempiaikaista ja tarkoituksenmukaista (opiskelu) ja sillon ne ei välttämättä korvaa mitään. Kannattaa kysyä vakuutuksentarjoajalta eri vaihtoehtoja. Esim. tapaturmavakuutus voi korvata myös ulkomailla sattuneita tapaturmia.
    Ja mulle ei oo ainakaan koitunut mitään taakkaa siitä, että oon ollu kirjoilla ulkomailla. Kuulun edelleen suomen sosiaaliturvaan ja olisin päässyt takaisin sen piiriin mikäli ne ois mut siitä systeemistä lempannut. It's not a problem. Kaupungin asuntojonot on niin pitkät ettei ne siellä tutki sun taustoja tiputtele jonon hännille tollasesta syystä. Ite haen neljättä kuukautta parhaillaan asunota HElsingistä, että siinä mielessä en tiiä minkä perusteella ei ole sitä soittoa tullut, mutta jos syy on se että oon asunu ulkomailla, ni haastan ne byrokraatit kiirastuleen loppuelämäkseen.
    Ja tärkein kaikista, eli massit eli tuet. Muutein juuri avosuhteesta mutsille ja vaikka edelleen nään mutsia n. kerran parissa viikossa ja mun siellöä asuminen tarkottaa lähinnä sitä, että suurin osa mun kamoista on siellä, niin kela ilmotti että mun asumis- ja opintotuki lakkautetaan ja alan saamaan opintorahaa 180 e koska mutsin säälittävän pienet tulot kuulöemma vaikuttaa asiaan vaikka asian laita on se että mä heitän mutsille massia aina välillä jeesatakseni sitä. Eli vanhemmille ei kannata siirtää kirjojaan koskaan vaikka mikä olis.

    Hyvää ja turvallista Madridia!

    VastaaPoista
  4. Kiitos ihanan pitkästä viestistä! :) Tiedän, että sairasvakuutuskortilla saa terveyteen liittyvät asiat hoidettua ja mulla onkin semmoinen, mutta mua mietityttää vakuuttaminen matkatavaroiden osalta - ne mulla nimittäin aina tuppaa jostain syystä hajoamaan (esim. moi oon liian darrassa Balilla enkä jaksa liikkua vaan syön tän safkan loppuun vaikka huomaan, että nousuvesi melkein hipoo varpaita... siinä sitten kirjat, kamerat, ipodi, postikortit, lompakot sun muut helvetin kamat on tän miltei hyökkyaallolta tuntuvan veden vallassa... :D EI NÄIN).

    Hitto mulla on ihania lukijoita "Mulle ei siellä käynyt mitään, paitsi juoksin kerran kännissä seinää päin" 8D Just the kid of readers for THIS blog ;)

    Kiitos paljon sun viestistä ! Eli porukoille en ainakaan tee muuttoilmotitusta - pitää vaan selvittää, että mitä HITTOA ton matkavakuutuksen kanssa sitten teen. Niin kuin edellisessä viestissäni jo kirjoitin, tarkoitus olisi siis tulla tänne 3kk välein muutenkin, joten sen takia ajattelin tollaista normi matkavakuutusta - mutta käsittääkseni silloin sun pitäisi olla kirjoilla SUOMESSA....Pitää katella. Kauhean hankalaa. Mutta se on ainakin selvä, että mä en mitään 450e rupee matkavakuutuksesta pullittamaan (eli semmoinen yhdenjaksoinen vuodeksi, joka olis tarkoitettu vissiin juuri sellaiselle, joka ei ole kirjoilla suomessa).

    VastaaPoista
  5. Tajusin just että toi edellinen viesti oli niin pitkä että meni jo ihan epäselväks se loppu... Eli tosiaan jos oot pitkään toisessa maassa niin vakuutusyhtiöt rupee hankaliks. Kannattaa kysyä ihan suoraan niiltä että mitä ne tarjoaa tällaiseen tilanteeseen ja uhkailla että menet sitten ottamaan espanjasta vakuutuksen jos täältä ei löydy. Mikä sekään muuten ei ole paska idea, varmasti koululta osataan auttaa jonkunlaisen kotivakuutuksen suhteen, joka kattaa myös hajonneet tavarat. Tosin sen korvauksen vaatiminen voi olla sitten aika mielenkiintoista espanjalaisittain :D

    VastaaPoista
  6. JOO 8D Vois olla AIKA mielenkiintoista hakee niitä korvauksia juu : D
    Niin, olishan siel espanjassa salee joku kotivakuutus, mutta sitten vähän kusee se, että mitäs jos tavarat hajoo/varastetaan matkalla helsnkiin/espanjaan... PNoh, pitää vaa alkaa soittelemaan yrityksiin :)
    Eilen IF:ltä yrittivät tarjota matkavakuutusta, joka on _vain_ 45 päivää yhtäjaksoisesti voimassa (sen jälkeen pitää alkaa maksaa lisäkuukausia).... huhhuh :'D

    VastaaPoista
  7. mä olin tanskassa vaihdossa 6 kk ja sain pidennetyn matkavakuutuksen kun tulin takaisin kolmen kk kohdalla. Piti tosin maksaa vähän extraa ja toimittaa joku terveysselvitys itestäni, mutta muuten ei ollu muuta ongelmaa, eikä se ees maksanu niin hirveesti.
    Vakuutusyhtiö tuolloin oli Pohjola.

    VastaaPoista
  8. Alright :) Jees oon itekki kelannu ottaa vaan perus matkvakuutuksen ilman niitä extra kuukausia ja sitten vain tulla 3kk välein käymään himpessä Suomessa (kun on muutenkin syy käydä täällä...:)) )

    VastaaPoista